XXI wiek

INTERNET
Internet- globalna sieć komputerowa oparta na protokole komunikatywnym TCP/IP. Największa sieć komputerowa na świecie, złożona z wielu tysięcy mniejszych sieci. Internet powstał w USA w latach 70 XX wieku jednak prawdziwy rozkwit internetu przypada na XXI wiek. Dziś z internetu korzysta prawie każdy, wielu ludzi nie może sobie bez niego wyobrazić życia. Internet wpływa znacząca na wiele dziedzin dzisiejszego życia. Ludzie przez Internet zamawiają książki,płacą rachunki, rezerwują bilety lotnicze. Współczesny użytkownik sieci jest aktywny i otwarty, poszukuje interaktywnych form komunikacji. Każdy może swobodnie wyrażać poglądy na blogach, forach i portalach internetowych, tworzyć grupy dyskusyjne i zawierać znajomości.


Na ziemi żyje 7 mld ludzi. Jeszcze przed gwiazdką, liczba osób korzystających z sieci przekroczy 2 mld. To prawie trzecia część populacji! 


GRAFIKA TRÓJWYMIAROWA 3D 
Grafika trójwymiarowa – nazwa jednej z dziedzin grafiki komputerowej, zajmującej się głównie wizualizacją obiektów trójwymiarowych. Nazwa pochodzi od angielskiego sformułowania Three-Dimensional Graphics. Grafika 3D jest  powszechnie stosowana w dzisiejszych czasach. Obrazy oraz projekty wykonane za pomocą tej metody budzą zachwyt oraz zapierają dech w piersiach. Metoda tego rodzaju pozwala na wierne i co najważniejsze przestrzenne przedstawienie obiektu lub obrazu. Ponadto jakość, z jaką wykonywane są grafiki jest bardzo wysoka.
To sprawia, że grafika trójwymiarowa jest metodą stosowaną przez wielu profesjonalnych grafików komputerowych na całym świecie.


ROBOTY
Robot – mechaniczne urządzenie wykonujące automatycznie pewne zadania. Działanie robota może być sterowane przez człowieka, przez wprowadzony wcześniej program, bądź przez zbiór ogólnych reguł, które zostają przełożone na działanie robota przy pomocy technik sztucznej inteligencji. Roboty często zastępują człowieka przy monotonnych, złożonych z powtarzających się kroków czynnościach, które mogą wykonywać znacznie szybciej od ludzi. Domeną ich zastosowań są też te zadania, które są niebezpieczne dla człowieka, na przykład związane z manipulacją szkodliwymi dla zdrowia substancjami lub przebywaniem w nieprzyjaznym środowisku.

Pojęcia robot używamy też do nazywania autonomicznie działających urządzeń odbierających informacje z otoczenia przy pomocy sensorów i wpływających na nie przy pomocy efektorów. Roboty takie budowane są przez badaczy zajmujących się sztuczną inteligencją lub kognitywistyką w celu modelowania zdolności poznawczych, sposobu myślenia lub zachowania zwierząt bądź ludzi. Mimo ogromnego postępu w tych dziedzinach cel, którym jest stworzenie robota co najmniej dorównującego inteligencją człowiekowi, wciąż wydaje się bardzo odległy. Dziedziną sztucznej inteligencji zajmującą się projektowaniem i konstruowaniem robotów jest robotyka.







GRY KOMPUTEROWE
Gry komputerowe to nieodłączna część kultury, z jaką do czynienia mamy w dzisiejszych czasach. Są wynalazkiem stosunkowo młodym. Ich historia sięga drugiej polowy lat czterdziestych minionego stulecia. Dzisiejsze gry to już naprawdę zaawansowana technologia, dzięki nowoczesnej grafice możemy się czuć jakbyśmy sami byli w grze własnym bohaterem.





KOMPUTER KWANTOWY
Komputer kwantowy – układ fizyczny do opisu którego wymagana jest mechanika kwantowa, zaprojektowany tak, aby wynik ewolucji tego układu reprezentował rozwiązanie określonego problemu obliczeniowego.

Dane w komputerach kwantowych są reprezentowane przez aktualny stan kwantowy układu stanowiącego komputer. Jego ewolucja odpowiada procesowi obliczeniowemu. Odpowiednie zaplanowanie ewolucji układu kwantowego, czyli stworzenie odpowiedniego algorytmu kwantowego pozwala teoretycznie na osiągnięcie wyników w znacznie efektywniejszy sposób, niż za pomocą tradycyjnych komputerów. Podstawowymi elementami budowy kwantowego komputera są kwantowe bramki logiczne. Kwantowy bit, tzw. kubit, zgodnie z prawami mikroświata nie będzie miał ustalonej wartości 1 lub 0, tak jak bit w standardowym komputerze. W trakcie obliczeń będzie się znajdował w jakimś stanie pośrednim. Rządzi tym prawo prawdopodobieństwa, podobnie jak położeniem elektronu w atomie. Kubit jest kwantową superpozycją zera i jedynki. Pojedynczy wynik obliczeń komputera kwantowego będzie niepewny. Istotne staje się wykonanie całej serii obliczeń i dopiero ich średnia wartość z dużą dokładnością określi prawidłowy wynik – tym dokładniejszy, im więcej komputer dokona obliczeń. Kubit niesie w sobie naraz o wiele więcej informacji niż zero-jedynkowy bit. Dlatego jest w stanie wykonać równolegle wiele obliczeń.




UZALEŻNIENIE
Wiele słyszymy na temat uzależnień od papierosów, tytoniu, alkoholu, ale czy jest takie pojęcie jak uzależnienie od komputera? Na pewno tak, wg psychologów taka sytuacja ma miejsce wtedy gdy komputer nie służy nam już jako narzędzie, a staje się ważniejszy od innych obowiązków, a nawet przyjemności.  Myślę, że należy sobie zadać również pytanie, czy skoro uważamy, że komputer jest wręcz niezbędny to czy chcemy w ogóle być świadomi i ewentualnie leczyć się z tego uzależnienia? Nie zależnie jednak od odpowiedzi - czy jesteś uzależniony - jedno jest pewne, wszyscy, którzy chcą się kształcić i zdobywać nowe doświadczenia w dzisiejszym świecie są wręcz skazani na używanie komputera i internetu i chyba sami muszą się bronić przed jego niewiarygodnie potężną mocą przyciągania.